Kulmala

Kulmala

perjantai 9. toukokuuta 2014

Viisi kuvaa arjesta : Perjantai

Hengellinen vitamiiniruiskeeni on  Sana tälle päivälle. Peter Hahnen toimittava kristillinen kirja, pieni kirja taskuun sopiva. Sisältönä Raamatun jakeita, mietteitä ja kuvia.

Olen saanut sen lahjaksi Maikalta vuosia sitten. Sen tekstit puhuttelee lukiessa, rohkaisee, antaa tienviittaa avartaa näköalaa. Ihmetellä pitää kuinka se voi kohdistaa sanan sydämelle joka kyselee mitä pitäisi tehdä.
Kun olin ensimmäisen vuoden sitä lukassut niin siirsin syrjään, mutta otin sen myöhemmin luettavaksi ja huomasin sen puhuttelevan toistamiseen avatessa tekstejä joita olin jo lukassut edellisvuotena.
Tekstien lisäksi kirjan viereisellä sivulla on aina jokin värikuva liittyen päivän tekstin aiheeseen.

Tämän päivän Raamatun tekstistä 1.Tim.4:12  syntynyt ajatus sanoo:

Siunatut ihmiset eivät jätä jälkeensä
etusivun otsikoita, vaan
jälkiä ikuisuutta varten.

Raamatun tekstin ymmärtäminen suomalaiseen elämän tapaan on hiukan kiharaisempi juttu, siksi tarvitaan viite kirjallisuutta antamaan ymmärrystä, itse olen näin kokenut.


Haaste avoimena lukijalle!

5 / 3

































4 kommenttia:

  1. Hieno ajatus, jäi vain mietityttämään tuo siunatut ihmiset, mitä ne on?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tuulento käynnistä ja kysymyksestä.
      Raamatun luomiskertomuksen mukaan 1.Moos.1 Jumala siunasi maan vihannan, eläimet ja ihmisen. Siunatusta ihmisestä puhumme enemmän kuin siunatusta eläimestä tai maan kasveista. Mutta tämä kaikki on kokonaisuutta. Ortodoksit ovat oivaltaneet siunaamisen käsitteen ja näin he siunaavat kaiken elollisen, näin me kaikki voimme sen tehdä. Siunattu ihminen haluaa hyvää elämänlaatua lähimmäiselle, henkistä ja aineellista hyvää. Siinä hän haluaa itsekin elää. Luomiskertomukseen liittyy myös ihmisen tottelemattomuus Jumalan ohjeesta,Ihminen lankesi josta seurasi kirous maan vihantaan ja ihmisen hyvin vointiin. Ihmiskunta elää kirouksen alaisena joka näin pyöreesti sanottuna on : Minä keskeisyys, hän jättää jälkeensä etusivun otsikoita jotka johdattaa minä elämän täyttymiseen. Siunattu ihminen elää avarammin hän on yhteydessä Jumalaan, hän huomio lähimmäisen henkisen ja aineellisen tarpeen ja siunaa myös maan vihannan. Siunatun ihmisen jälki ikuisuuteen on maan kamaramme matka Kultakaupunkiin jonka Jumala on valmistanut häntä rakastavalle, tästä viite Joh. ilm 21:1-2

      Poista
  2. Olen myös lukenut kirjaa sana tälle päivälle, mutta on eri kirja kuitenkin, kuin sulla.
    Mutta samanlainen kuitenkin, sana jokaiselle päivälle.
    Olen sen perinyt äidiltäni ja sitä lukenut äidin kuolemasta asti, ja vieläkään en ole kaikkia asioita ymmärtänyt täysin,, mitä siinä kerrotaan.
    Olen päättänyt, että luen sitä samaa kirjaa niin kauan, kun ymmärrän kaikki, mitä siinä sanotaan.
    Tälle päivälle oli sana:
    Te tarvitsette kestäväisyyttä, tehdäksenne Jumalan tahdon ja saadaksenne sen, mikä luvattu on.
    Selitys:
    Mitä arvokkaampaa jokin on, sitä kauemmin sen kasvu kestää.
    Ruoho ja kukka kukoistaa tänään, huomenna se on jo kuihtunut.
    Puitten kasvu kestää vuosikymmenet.
    Ihmisen kasvu on elinikäistä.
    Sitten saamme osaksemme toteutuvat lupaukset.
    Tätä lukiessani jäin ihmettelemään ja mulle jäi epätietoisuus, siitä, että minne mun kaikki pienet lapseni ovat menneet, koska eivät eläneet kauan?
    Eivätkö he olleetkaan arvokkaita Jumalalle? Kaikki ne kuusi ennenaikaisesti kesken menneet lapseni?
    Näin mietein tämän päivän lauseesta ja selityksestä...ihmettelemään jäin..?
    Vaikka uskon Jumalaan, mutta joskus epäilen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Harakka käynnistä ja arvokkaasta sanastasi! Otan osaa suureen suruusi, olet menettänyt paljon lapsiasi Äitinä.

      Sanoit "..minne mun kaikki pienet lapseni ovat menneet, koska eivät eläneet kauan? "
      Katsotaan yhdessä löytyykö vastausta Raamatusta.
      Olethan Raamatusta lukenut Daavidin puheen Jumalalle, Psalmi 139.
      Itselläni on käännös 33/38. Tuossa Psalmissa ilmenee Ihmisen ja Jumalan suhde toisiinsa, se on sanaa joka ihmisen kasvaessa muuttuu lihaksi niinkuin sanoit. Jakeessa 16 Daavid sanoo "Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani.
      Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut."
      Tuon sanan ja kokemuksen perusteella voi ihmisen elämässä niinkuin myös luonnossakin syntynyt elämä jäädä lyhyeksi.
      Kun uskomme Jumalan kaikkivaltiuteen uskomme silloin hänen Rakkauteen ja oikeamielisyyteen ihmistä kohtaan, että hänen Valtakuntaan on päässyt myös jokainen lapsi joka menetti henkensä kohta synnyttyään.
      Näin ajallisesti ajateltuna. kuoleeko Ihminen lapsena, nuorena vai aikuisena ei Jumalan sanan kannalta ole paino arvoa, koska elin päivämme on jo valmiiksi kirjoitetut Jumalan elämän kirjaan.

      Luukkaan evankeliumi 18:15-17 "Jeesuksen luo tuotiin myös pieniä lapsia, jotta hän koskisi heihin. Tämän nähdessään opetuslapset moittivat tuojia, mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse."
      Jeesus tähdentää lapsen arvoa aikuiselle Jumalan Valtakunnassa.

      Sydämellisesti Hyvää Äitienpäivää sinulle Harakka !

      Poista

Kiitos vierailusta ja kommentista!